Masura 141 “Sprijinirea fermelor de semi-subzistenţă”

Măsura „ Sprijinirea fermelor agricole de semi-subzistenţă” (141)

Motivaţia sprijinului

În România, ca urmare a retrocedării terenurilor, majoritatea fermelor individuale se caracterizează printr-o putere economică redusă şi orientare spre consum din producţia proprie, având mai mult caracter de subzistenţă şi semi-subzistenţă. Deschiderea acestora către piaţă este relativ redusă, atât în ceea ce priveşte input-urile necesare cât şi output-urile.

Deoarece există un număr mare de ferme mici în România (de subzistenţă şi semi-subzistenţă), pentru care nu există posibilităţi reale de restructurare, numărul fermelor luate în considerare pentru sprijin în vederea transformării lor în ferme comerciale, va include numai fermele de semisubzistenţă între 2 şi 8 UDE.

Specific României, unde relaţia exploataţiilor cu piaţa este mai puţin dezvoltată, planul de afaceri va pune accent pe vânzarea producţiei şi nu atât pe realizarea de investiţii, acestea din urmă reprezentând baza care va permite o schimbare a orientării exploataţiei, dar linia directoare o va constitui identificarea oportunităţilor de valorificare a producţiei. Sistemul de producţie mixt al acestor exploataţii nu diferă foarte mult de segmentul fermelor de subzistenţă (şi anume,combinaţia granivore-culturi de câmp), însă există aici o orientare mai puternică spre piaţă. În plus, analiza veniturilor acestor gospodării relevă faptul ca o fermă din clasa 2-4,3 UDE poate acoperi necesarul de autoconsum al unei gospodării cu o medie de 1-3 membri. Totuşi, pentru ca o fermă să îşi comercializeze o parte din producţie, este nevoie de 2 până la 4 UDE suplimentare (Calcul realizat de MADR).

În fermele de semi-subzistenţă fermierii desfăşoară diverse activităţi agricole de cultivare a

plantelor şi de creştere a animalelor, bazate pe tradiţii specifice satului românesc. Aceste ferme se caracterizează printr-o structură de producţie foarte diversificată, determinată de necesităţile gospodăriei, precum şi printr-o dotare tehnică redusă şi necorespunzătoare, ceea ce împiedică creşterea productivităţii şi obţinerea unui surplus de produse destinate vânzării. Orientarea acestor ferme către piaţă necesită schimbarea sistemului de producţie şi implicit cheltuieli financiare suplimentare, pe care fermierii nu şi le pot permite.

Sprijinul acordat pentru restructurarea fermelor de semi-subzistenţă este un instrument menit să determine, în principal, o îmbunătăţire a managementului însoţită de transformarea acestora în exploataţii familiale comerciale, capabile să identifice noi oportunităţi de valorificare a producţiei. Se va acorda atenţie fermelor de semi-subzistenţă din zonele defavorizate sau din zone cu importanţă pentru mediu (HNV, Natura 2000). În scopul adaptării producţiei din punct de vedere calitativ la cerinţele pieţei, fermierii de semi-subzistenţă se pot asocia în grupuri de producători şi pot accesa, de asemenea, măsurile ce vizează îmbunătăţirea pregătirii profesionale şi utilizarea serviciilor de consultanţă.

Măsura 141 – „Sprijinirea fermelor agricole de semi-subzistenţă” răspunde priorităţii nr I a Planului de Dezvoltare Locală – I. Dezvoltarea economică durabilă şi creşterea competitivităţii sectorului agricol şi forestier pentru eliminarea disparităţilor economice şi asigurarea unui nivel ridicat de convergenţă între toate comunităţile din Ţinutul Bârsei – obiectivului specific nr I.3. Creşterea volumului  şi diversificarea producţiei destinate comercializării în cadrul fermelor de semisubzistenţă în vederea viabilizării economice a acestora. În ceea ce priveşte raportarea la PNDR, măsura 141 – „Instalarea tinerilor fermieri” se încadreaza în obiectivele axei I.

 

Obiectivul operaţional al acestei măsuri este asigurarea sprijinirii veniturilor necesare în perioada de restructurare a fermelor de semi­subzistenţă pentru mai buna utilizare a resurselor umane şi a factorilor de producţie, prin:

  • stimularea spiritului antreprenorial;
  • diversificarea activităţilor şi veniturilor.

 

Domeniul de acţiune

Sprijinul acordat prin această măsură are scopul de a asigura veniturile necesare în perioada de restructurare şi transformarea fermelor de semi-subzistenţă în exploataţii orientate către piaţa, prin utilizarea durabilă a factorilor de producţie, îmbunătăţirea managementului prin diversificarea producţiei agricole, precum şi introducerea de tehnologii performante adaptate condiţiilor locale. Ca urmare, implementarea măsurii va conduce la creşterea veniturilor acestor ferme concomitent cu scăderea costurilor de producţie.

Tipul de sprijin

Sprijinul public nerambursabil se va acorda sub forma unei sume fixe anuale

Definirea beneficiarilor

Sprijinul se acorda fermierilor aşa cum sunt definiti in subcapitolul 5.2 din PNDR.  Aceştia sunt persoane fizice şi persoane fizice autorizate in varsta de pana la 62 de ani, care prezinta un Plan de afaceri pentru restructurarea exploatatiei agricole.

Persoanele fizice neautorizate înca vor fi acceptate ca beneficiari potentiali daca se angajeaza sa se autorizeze pana la data încheierii contractului de finanatare.

Definitia fermei de semi-subzistenta tinand cont de dimensiunea minima si/sau maxima a acesteia, procentul productiei vandute şi/sau nivelul de venit al fermelor

Ferma de semi-subzistenta este ferma care produce, in principal, pentru consumul propriu, dar care comercializeaza şi o parte din productia realizata. Dimensiunea economică a fermelor de semi-subzistenta poate varia intre 2-8 UDE. Pentru a deveni viabila, ferma de semi-subzistenta poate desfaşura şi activitati non-agricole generatoare de venituri.

Unitatea de dimensiune economica (UDE) reprezinta unitatea prin care se exprima dimensiunea economica a unei exploataţii agricole determinate pe baza marjei brute standard a exploataţiei (Decizia Comisiei nr. 85/377/CEE). Valoarea unei unitaţi de dimensiune economica este de 1.200 Euro.

Definirea viitoarei viabilitati economice

Dupa o perioada de trei ani de la acordarea sprijinului, viabilitatea economica a fermei de semi-subzistenta va fi demonstrata prin creşterea cu 20% a productiei destinate comercializarii şi prin creşterea cu minim 3 UDE a dimensiunii exploatatiei, comparativ cu situatia initiala mentionata in planul de afaceri.

Sumarul cerintelor planului de afaceri

Planul de afaceri intocmit pentru obtinerea sprijinului in cadrul acestei masuri trebuie sa cuprinda urmatoarele cerinte:

  • scurta descriere a situatiei curente;
  • Obiectivele restructurarii;
  • Dupa caz, investitiile necesare pentru atingerea obiectivelor;
  • Schimbarile de management vizate;
  • Pregatirea profesionala vizata;
  • Tipul şi cantitatea produselor obtinute in timpul şi dupa restructurare, inclusiv
    oportunitatile de piata;
  • Demonstrarea viitoarei viabilitati economice: costuri, venituri şi cheltuieli realizate,
    modalitatea de asigurare a consumului propriu şi creşterea cantitatii productiei
    destinata comercializarii;
  • Evaluarea principalelor riscuri;
  • Elemente referitoare la indeplinirea cerintelor de mediu, in special cand exploatatia
    se afla într-o zona cu importanta pentru mediu (HNV, Natura 2000);
  • Graficul de timp pentru restructurare, inclusiv obiective şi etape.

 

Beneficiarul poate prezenta in planul de afaceri detalii despre sprijinul pe care doreşte sa-l obtina şi prin accesarea altor masuri din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala.

In Planul de afaceri prezentat, beneficiarul poate include venituri generate de activitatea agricola desfaşurata pe terenuri luate in arenda pe o perioada de timp corespunzatoare cel putin perioadei acoperite de planul de afaceri.

Planul de afaceri trebuie sa includa toate detaliile privind investitiile care se realizeaza atat din sprijinul acordat prin masura cat şi/sau prin accesarea masurii 121 MIodernizarea exploataţiilor agricole”. Elaborarea Planului de afaceri va putea fi sprijinita prin masura 143 „Furnizarea de servicii de consiliere şi consultantă pentru agricultori” şi constituie document justificativ pentru accesarea masurii 121 „Modernizarea exploataţiilor agricole”.

Verificarea conformitatii cu planul de afaceri se va realiza dupa o perioada de 3 ani de la acordarea sprijinului. Daca la verificare ferma de semi-subzistenta nu îndeplineşte conformitatea cu planul de afaceri, aceasta nu va mai beneficia de sprijin in urmatorii 2 ani, cu exceptia situatiei cand neconformitatea acestuia a fost determinata de cauze independente de vointa beneficiarului, definite ca fiind cauze de forta majora: inundatii, seceta prelungita, furtuni etc., pentru care se întocmesc dosare de catre comisiile locale de specialitate, constituite in acest scop.

Fermierii care beneficiaza de sprijin prin aceasta masura sunt obligati sa urmeze, in primii trei ani de la primirea sprijinului, un curs de formare profesionala prin masura 111 ,formare profesionala, informare şi difuzare de cunoştinte” in cel putin unul din domeniile: managementul exploatatiei agricole, contabilitatea fermei, protectia mediului, agricultura ecologica etc.

Ca urmare, potentialii beneficiari, in special cei din zonele cu importanta pentru mediu vor putea sa işi dezvolte acele mijloace şi practici agricole care sa conduca la conservarea biodiversitatii şi protejarea ecosistemelor naturale (ex. pajişti, paşuni, fanete). De asemenea, fermele de semisubzistenta care acceseaza masura de agro-mediu vor fi prioritare, acestea avand ca scop nu numai ratiuni economice, dar şi de mediu.

Criteriile de selectie pentru fermele de semi-subzistenta:

  • sa faca parte cu  minim 6 luni inainte de lansarea sesiunii pentru care aplica, dintr-o forma asociativa recunoscuta conform legislatiei  nationale in  vigoare  (de exemplu:  grup de producatori, cooperativa etc.);
  • sa acceseze masura de agromediu;
  • sa fie in zona defavorizata;
  • sa apartina tinerilor fermieri;
  • sa realizeze o investitie, in special o investitie pentru indeplinirea conformitatii cu standardele comunitare.
  • Toate proiectele eligibile vor fi punctate in acord cu criteriile de selectie mai sus mentionate.

Criterii locale de selecţie:

  • Conducătorul fermei să aibă vârsta sub 40 de ani
  • Activităţile incluse în Planul de Afaceri au caracter inovativ
  • Fermele conduse de femei vor fi punctate suplimentar
  • Activităţile incluse în Planul de Afaceri se desfăşoară în parteneriat

Volumul sprijinului

Sprijinul acordat in cadrul acestei masuri este de 1.500 de Euro/an/ferma de semi-subzistenta.

Durata sprijinului

Sprijinul se acorda pentru o perioada de maxim 5 ani pentru cererile aprobate inainte de 31 decembrie2013.

 

Complementaritatea cu alte masuri din FEADR şi alte fonduri

Sprijinul acordat acestei masuri este complementar actiunilor prevazute in cadrul altor masuri din PNDR, Axa I (111 ,formare profesionala, informare şi difuzare de cunoştinfe”, 121 ,Modernizarea exploatafiilor agricole “, 142 “Infiinţarea grupurilor de producatori”, 143 ,fumizarea de servicii de consiliere şi consultant pentru agricultori”), din Axa II şi Axa III.

Pentru incurajarea fermelor de semi-subzistenta sa intre pe piata, beneficiarii sprijinului acordat prin aceasta masura pot accesa concomitent mai multe masuri in cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala. De exemplu, un fermier de semi-subzistenta poate sa acceseze masurile care vizeaza formarea profesionala şi serviciile de consultantă. Dupa caz, fermierul poate accesa şi masura de modernizare a exploatatiilor agricole, sau alte masuri cum ar fi: infiintarea grupurilor de producatori, dezvoltarea de activitati non-agricole şi acordarea de plati compensatorii pentru agro-mediu, in special pentru agricultura ecologică.

De asemenea sprijinul este complementar actiunilor prevazute in cadrul masurilor din alte Fonduri:

  • Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR);
  • Fondul de Coeziune (FC);
  • Fondul Social European (FSE).

Leave a comment